Det här är mina hästar del 1

Gigja, Mammas häst på granö. Hon betyder så otroligt mycket för mig. Även om det inte är jag som rider henne så har jag bra kontakt med den hästen. Hon står på granö i Köpning och därför träffar jag sällan henne. Men på sommarloven, julloven och vissa helger är jag där. Hon är en islänning. Född på Island. Hon är 21 år och kom till Sverige när hon var 5 år. Hon är brun. Svart man och svans. Liten, 135cm i manken. Det bästa minnet med henne var förra sommaren (2011) första gången jag var där. Söndagen, sista dagen, red jag och Ella ut, Ella på Gigja och jag på Bläsir. Bästa minnet med Gigja. Vi alla hade jätte kul! Vi hade lite "tävling" haha. Gigja är hur snabb som helst och hon blir aldrig trött. Om hon inte var så gammal borde hon vara tölt häst. Hon kanske har vart det en gång i tiden men inget jag vet.



Mamma och Gigja hittade varandra direkt. Vi behövde bara kolla på hemsidan så visste vi att vi skulle ha henne. Och när mamma provade henne så visste hon att Gigja var rätt. Så det har alltid vart dom. Från början och kommer säkert vara så tills slutet.



Det dåliga med Gigja är att hon är så pigg vid uppsättning så hon vill bara sticka iväg så fort man har satt sig i sadeln. Så man har ju ramlat av nån gång på henne. Haha men hon är så liten så man faller inte så långt. Haha nej men hon är iaf JÄTTE snabb och ivrig precis i början.



Jag har ridit Gigja en gång. Aldrig mer säger jag bara. Haha nej men hon är FÖR snabb. Det ända man kan tänka på är att försöka lugna ner henne. Så man kan liksom inte rida och ha kul med henne. Inte jag iaf. Men min mamma kan. Och det är så kul att Gigja kan vara med oss när vi rider för då när vi ska "tävla" om vem som är snabbast så får man en "utmaning" eftersom att Gigja är så snabb (snabbaste hästen i stallet)


Hon är inte ledarstoet i hagen. Hon är den som trottsar ledar stoet som är Tökk. Det är jätte roligt att kolla när dom "bråkar" i hagen. Men Gigja är ju som hon är. Tror att alla ska lyssna på henne och hon ger sig inte på en gång.
Det här är min hyr häst, Gigja!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0