Det här är mina hästar del 4

Apashe är hästen som gjort att jag är här idag. Han är den hästen som betyder mest för mig. Han har lärt mig otroligt mycket, och jag har lärt han. Vi har alltså lärt oss tillsammans. Jag har vetat om honom länge och ridit han nån liten gång ibland eftersom att vi känner hans ägare. Men det var i slutet av februari som jag började rida honom "på riktigt". När jag var as ledsen för att jag inte hade hittat en medryttarhäst på as länge så fanns han där för mig så att jag kunde ha honom medans jag letade. Jag vill ha kvar han. Men jag vill komma ut på tävlingsbanorna i hoppning, fälltävlan eller/och ponnygalopp och det kan jag inte med honom eftersom att han är en Shire och man kan typ bara hobby rida på honom. Så det har inte blivit så mycket träningar på det sättet med honom. Men jag har ändå lärt mig otroligt mycket med han. Jag har ridit nåra dressyrpass som jag lärt mig att forma, behärska och sånt på en stor häst. Sen haf jag lärt mig att det är kul att jobba en häst från marken och när det gäller Apashe så är det det roligaste. Jag har lärt mig mycket med honom när jag har jobbat honom från marken.



Han är en Shire på 186cm i manken. Skimmel och väger ett ton.
Det bästa med honom är att han är så stor så man lär sig lixom att ha kontroll över mycket häst. Och då lär man sig sjukt mycket. Det bästa med att jag fick ha honom är att jag har fått sjukt bra kontakt med honom. Har aldrig haft såhär bra kontakt med nån annan häst förut. Han lyssnar på mig, vad jag än säger, jag får göra nästan vad jag vill med honom, han är hur snäll som helst. Fast visst, han busar och sånt oxå men vi har den där kontakten som är så speciell.



Han har nått ingen annan häst har i mina ögon iaf. Det var meningen att jag skulle ha honom medans jag hittade en egen som jag kan komma ut på tävlingsbanorna med. Då tyckte jag att det var en bra ide. Men inte längre. För jag visste inte att han och jag skulle få såhär bra kontakt som vi fick. Så jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill ha en ny för med Apashe kommer jag aldrig kunna tävla, men jag vill inte lämna honom. Och jag kan inte ha kvar båda. Så jag vet inte hur jag ska göra. Men en sak vet jag.. Vad som än händer och vad jag än väljer så ska jag aldrig ta bort Apashe från mitt liv. Han kommer alltid vara min favvo. Ingen annan häst kan ta hans plats.



När jag ser han ser jag hästen som har hjälpt mig så mycket. Med allt. Många säger att han inte är nått att ha. Han är för stor och man kan inte göra nått eller komma nånstans med en sån som han, han är ett monster osv. Men dom vet inget. Dom vet inte vad dom snackar om. Jag vet. Jag vet vad jag snackar om. Han är en stor häst. Ja det är han. Men man kan göra jävligt mycket med honom. Visst man kanske inte kan hoppa och så men man kan köra riktigt bra dressyr med han, han kan det mesta inom dressyren, man kan rida i skogen med han det är sjukt mysigt, hoursemanchip och liknande grejer kan man köra med han. Han är inte värdelös. Han är inget monster. Han är en häst. Lika mycket värd som alla andra hästar. Fast i mina ögon är han mest värd men han är fortfarande en häst som alla andra.



Ingen kan nånsin fatta vilken bra kontakt jag har med honom. Ingen. Men jag kan försöka visa er. Men ni kommer aldrig förstå exakt. Jag ska visa hur min och hans kontakt är. Jag ska oxå visa att han inte är ett monster utan att man kan göra jätte mycket med han även fast han är stor. Jag ska lägga upp en video där jag rider ett dressyr pass (kanske när jag rider för Kiki, alltså en lektion för tränare), när jag rider lite ute, när jag bara galopperar så fort det bara går i ridhuset och när jag gör markövningar. Kommer oxå visa lite när jag ryktar honom och så.

Kommentera om ni vill att jag ska visa er på en video nått mera :)

Kommentarer
Postat av: Fia

Hamnade på din blogg av en slump. Jag tycker att hästen är fin. Stor men cool.

2012-06-07 @ 09:09:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0