Lite saker, mest om Sahara

Vad heter hästen? Sahara
Tycker du att den ska heta något annat? Nej
Vad kallar du hästen? Bara Sahara
Vad kallar andra hästen? Samma

Hur gammal är den? 5 år

Vilket år/månad/dag föddes den? 2007 tror jag
Vilken färg har den? Brun
Har den några tecken? Bläs och strumpor
Hur hög i mankhöjden? 147cm
Är det ett sto/valack/hingst? sto
Har du tävlat den i hoppning? nej men ska 
Vilka klasser/hur högt? -
Är den tävlad i dressyr? Tror det men inte med mig

Vilka klasser? -
Är den tävlad fälttävlan? Nej
Vilka klasser? -
Är den tävlad i trav? nej
Är den tävlad i galopp? Nej
Är den tävlad i något annat? hoppning bara tror jag
Har den tävlat in några pengar? Vet inte
Hur mycket? -
Har hästen championatspoäng? ne
Hur högt har du hoppat med den? vet inte riktigt
Är hästen bra på dressyr? Hon är GRYM.
Hur är den i skritten? Snabb, har bråttom
Hur är den i traven? Om man jobbar henne så går hon jätte fint.
Hur är den i galoppen? Pigg men jätte fin
Kan den skänkelvikningar? Ja, eller hon håller på att utbildas nu men det går bra
Kan den öppna/sluta? -
Kan den galoppombyten? Ja
Är hästen pigg? Väldigt
Är hästen trög? Absolut inte
Är hästen stark? Nej, hon är mer känslig 
Är hästen het? Haha, det kan hon va
Bockar den?  Ne, hon "hoppar" istället
Har du bockat med den? Nej
Stegrar den? Nej, som sagt hon "hoppar"
Har du stegrat med den? nää

Sparkar den bakut? Nej

Har du sparkat bakut med den? Ne
Skenar den ofta med dig/andra? Nej inte med mig, med andra, de vet jag inte
Har du skenat på den? -  Nää
Är den tittig? Hon kan va, men oftast inte
Har du badat tillsammans med den? Nää 
Har ni hoppat tillsammans? ja
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Nää inte på en äng

Hoppar hästen bra? Hon är bäst

Gillar den att hoppa? absolut

Har den bra hoppteknik? ja
Hur högt brukar du hoppa med den? Vet inte, i somras så började vi hoppa lite smått sen flytta hon ju men det kommer bli mycket mera nu när hon är tillbaka
Hur ofta hoppar du den?  Förut hade jag henne två dagar i veckan och då körde jag ofta varannan dag hoppning och varannan dressyr och det kommer nog bli så nu oxå.
Hur är den när den rids ut? Mysig
Tycker den att det är kul? Antar det
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Hon är aldrig trög
Står hästen i box? Aa
Går hästen på lösdrift? Nej
Hur mycket och vad äter hästen? I somras stod hon ju på sommarbete så aa

Går den i hagen varje dag? Ja
I en stor eller liten hage? rätt så stor
Hur länge går den ute per dag? Vet inte.
Gillar den att vara ute i hagen? Ja
Har den vindskydd i hagen? vnee

Hur ofta rids hästen? alla dagar i veckan tror jag men jag ska rida henne 2
Är det en svår eller lätt riden häst? Beror på men hon är verkligen ingen nybörjarhäst
Vem äger hästen? En liten tjej som heter Ulrika
Är hästen snäll i stallet? Världens mysigaste
Kan hästen stå lös i stallet? Nja asså ibland går hon iväg och så
Måste hästen vara uppbunden? Vnee
Är hästen lättlastad? Tror de
Vad har den för sadel/sadlar? Det vet jag inte riktigt men om jag minns rätt så var dressy sadeln svart å hoppsadeln brun hahah :3
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? Vet faktiskt inte
Vad har den för bett just nu? Vet inte
Vad har den för täcken just nu? Vnee
Tror du att hästen gillar dig? Hon älskar mig! haha nej men ja det tror jag nog, haha får se om hon känner igen mig 
Gillar du hästen? Hon är mitt allt.
Har ni många minnen tillsammans? Halva sommaren ungefär, alla minnen är underbara med henne
Har du någon gång sagt ”jag älskar dig” till hästen? Varje gång jag träffat henne


 

 Och det här är vad jag har gjort med Sahara
 

har du:

ridit barbacka? aa typ 3 gånger

ridit utan träns/sadel? inte utan träns

slagit på en sko på en häst? vaa? 

galopperat? haha aa 

travat? haha aa

skrittat? men ja

ridit utan träns o sadel? bara utan sadel

gjort skänkelvikningar? har försökt men eftersom att hon är under utbildning så gick det inte sådär jätte bra

galopperat barbacka? nää

hoppat? ja

tävlat i dressyr? nej

tävlat i hoppning? nej men ska

tävlat i westernridning? nej

hoppat över en meter? nej

vunnit? haha, nää

ramlat av hästen på en tävling? nej har inte tävlat med Sahara

ramlat av hästen på en träning? neh

ramlat av hästen hemma? nej

gjort illa dig när du ridit? nää


Och det här är allmänt


Namn: Sahara
färg: brun
Ras: Newforest halvblod korsning
Ålder: 5 år
Bästa minne med? När jag "kom över" min hopprädsla med Sahara
Sämsta minne med? Hmm, vet inte
Högsta ni hoppat? typ 70 haha
Har du tävlat, och isåfall i vilken gren? nej aldrig men ska
Hur ser din grimma till hästen ut? Min grimma som jag har till henne är lila
Hur ser sadeln ut? den ena är svart och den andra är brun
Tränset-en? vnee

Favorit

Ras: Typ halvblod och arab
Färg på häst? brun och brunskäck!
Ridskola? Typ skrefsta
Häst/ponny? Hmm, det beror på men ponny tror jag eller en liten storhäst

This or that

Stegra/bocka: Hmm, vnee
Barbackagalopp över ett sommarfält eller ett snöfält: sommarfält
Stor häst/ponny? Ponny om den är typ maxad D ponny
Hjälm med ventilation/hjälm utan? med 
Ridskor/ridstövlar? ridskor
Hjälm/väst? hjälm
Sporrar/spö? spö. 
Rida själv/rida i grupp? Beror på
Hoppning/dressyr? hoppning

Hur många … har du?

Ridbyxor: 2
Hjälmar: 1 
Ridskor: 1 par
Ridstövlar: 1 par
Ridspön: oj , säkert 5 
Sporrar: inga
Ridstrumpor: 2 par, rider i vanliga strumpor
Kavajer: inga

Hur många ... har du/din häst?

Schabrak: 3 tror jag
Sadlar: 2
Träns: 2 elr 3
benskydd: 2 tror jag
grimmor: 3

 

Kan du...
Knoppa? ja
Göra inbakad svansfläta? ja
Sadla? ja
Tränsa? ja
Sätta på ett täcke? ja
Kratsa hovarna? ja
Rykta? ja
Hoppa en bana? ja
Duscha en häst? ja


Har du ridit en...
Arab? ja
Shettis? ja
Ardenner? nej
Connemara? ja
Korsning? ja
Svensk ridponny? ja
Gotlandsruss? ja
Falabella? nej
A-ponny? ja
B-ponny? ja
C-ponny? ja
D-ponny? ja
Storhäst? ja

Äger du (en/ett/flera)...
Pälsglans? ja
Hovolja/hovfett? ne
Flätgelé? ne
Torrschampo? ne
Hästschampo? ja
Ryktsten? ja
Rotborste? ja
Ryktborste?: ja
Ryktskrapa? ja
Hovkrats? ja
Mankam?ja
Svansborste? ja
Plastborste? ja
Massageborste? nej


 

 
Ja, hade lite tråkigt. Nej men just nu skypar jag med Ammii, har firat julen med mamma, mina tre kusiner, min morbror och hans tjej och sen mormor och morfar. Så nu har jag fått allt. Kommer lägga upp bilder på allt sen! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0